Stockholm Furniture Fair 2010  Ny matta för Kateha, tuftade ullmattan Man Made Erika Lagerbielke har för designföretaget Kateha skapat sin första tuftade matta, den arkitektoniska Man Made. Mattan har en dynamisk färgsättning i svart, vit och rött och ett strikt geometriskt mönster centrerat på mattan. Mönstret är uppbyggt som breda horisontella och vertikala linjer som flätas samman där de möts över en stor röd rundel, där de också växlar färg. Mönstrets karaktär av flätning förstärks genom att en tunn klippt kant har lagts som mönsterkontur, det ger en tredimensionell känsla. ”Jag har skapat ett spännande geometriskt mönster som jag tror kommer att passa bra i offentliga miljöer. Mattan blev som ett dramatiskt utropstecken precis som jag ville, men den har också intressanta detaljer som man upptäcker först på nära håll. Jag kallar mattan Man Made eftersom mönstret har en så stark konstruktiv karaktär, nästan matematisk. Ett resultat av mänskligt tänkande, helt enkelt.”   » mer om mattor » www.kateha.se Man Made, tuftad ullmatta, design Erika Lagerbielke 2010 Fotograf Pelle Wahlgren Barfotamattan Soft Squares, flossateknik, design Erika Lagerbielke 2010 Fotograf Pelle Wahlgren Stockholm Furniture Fair 2010  Ny matta för Kateha, barfotamattan Soft Squares. Erika Lagerbielke utvecklar sitt samarbete med designföretaget Kateha och presenterar en ny matta i en spännande kombinationsteknik. Mattan Soft Squares har en yta som inbjuder såväl hand som fot till beröring. Tänk när man går barfota på en nyklippt gräsmatta i solen eller gräver ner tårna i den mjuka luggen i ett fårskinn. ”Jag har tagit med mig mycket av mitt glastänkande, som i grunden handlar om genomsiktlighet, och arbetat med färger i flera lager, säger Erika Lagerbielke. Mönstret är enklast tänkbara, riktigt stora rutor, färgsättningen med olika färger i lugg och väv ger komplexitet och djup. Jag har arbetat med kontrasten mellan svart och vitt i färgställningen Graphic och i Soft Squares Blond med ett vårligt ljus i en blandning av lime och turkos med vit lugg.” » mer om mattor » www.kateha.se Nya glas i Differenceserien - tre olika ölglas, Pils, Ale och Porter Att vinglasets form påverkar upplevelsen av vinets doft och smak är numera väl känt. Upplevelseglaset Difference, som Erika Lagerbielke designade 2002 i samarbete med Bengt-Göran Kronstam, har blivit känt och uppskattat som en serie där de olika glasen verkligen lyfter fram det bästa i olika vintyper. I fortsatt nära samarbete med Bengt-Göran Kronstam och nu även med bryggare Johan Spendrup har Erika Lagerbielke utvecklat ett helt nytt ölkoncept – tre olika glas för de tre huvudsakliga öltyperna, pilsner/lager, ale och porter. ”Öl är en kulturdryck, säger Erika Lagerbielke. Det finns en hel värld av doft och smak att uppleva och den lyfts fram av ett bra glas.” » läs mer Pils, Ale och Porter - nya glas servis Difference, design Erika Lagerbielke 2010 Fotograf Jonas Lindström » Mer aktuellt i min blogg: http://erikalagerbielkedesign.blogspot.com/ AKTUELLT « till aktuellare nyheter En rektorskedja som uttrycker värdighet, lekfullhet och den fria tanken Glaskonstnär Erika Lagerbielke har skapat det nya Linnéuniversitetets rektorskedja. Kedjan användes första gången vid Linnéuniversitetets högtidliga invigning den 5 februari 2010, då rektor Stephen Hwang installerades. » läs mer Linnéuniversitetets rektorskedja, design Erika Lagerbielke 2010 Fotograf Karin Björkquist Intermezzo 25 år Den folkkära klassikern Intermezzo, vinglaset med den blå droppen, fyller 25 år 2010. Det var 1985 som de första glasen i serien lanserades och de väckte omedelbart stor uppmärksamhet. Typiska för 1980- talet med sin tydliga och glada färgaccent är de med sitt stilrena formspråk lika aktuella 2010. "All min kärlek till glasets hantverk är innesluten i den blå Intermezzodroppen. All min kunskap ligger samlad där. Glasen bär på en hemlighet, en fråga som ser ut som ett utropstecken. Jag tror att det är just kombinationen av tydlighet, man känner omedelbart igen Intermezzo, och gåta, man undrar hur färgen kommer in i glaset, som är så attraktiv, säger Erika Lagerbielke." En speciell nyhet 2010 är Festglaset, ett cocktailglas med en elegant slipning som bara kommer att säljas under jubileumsåret. "Jag ser det som att tjugofem- åringen Intermezzo klär upp sig till fest och går på kalas. Glaset är uppklätt med en vacker slipning, just för det här tillfället." » läs mer Intermezzo champagneglas, design Erika Lagerbielke 1985 Foto Jonas Lindström Intermezzo cocktailglas slipat, design Erika Lagerbielke 2010. Tillgängligt endast under 2010. Foto Jonas Lindström Love is Divine Divine är Orrefors hyllning till det kungliga bröllopet 2010. Erika Lagerbielke har även haft hedersuppdraget att skapa riksdagens och regeringens gåva till H.K.H. Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling. Glasserien Divine är en servis i klassisk stil, den karaktäriseras av ett skimrande ljusspel. Glasen är sparsmakat eleganta med dekor av handmålad kristallis som ger en upplevelse av att drycken vilar i glaset som i en skål av ljus.  "Jag ville skapa ett glas som är elegant och sensuellt, en upplevelse för både ögat och handen. En självklar enkelhet som också är alldeles underbar." Serien är utformad för att förhöja upplevelsen av måltiden både genom att framhäva dryckernas doft och smak, men också genom att glasen med sin form och funktion skapar en elegant och festlig stämning. "Ett vackert glas förhöjer hela upplevelsen vid middagsbordet, en vacker dukning är ett fint sätt att visa omsorg om sina gäster." » läs mer Servis Divine design Erika Lagerbielke 2010 Foto Jonas Lindström in English Det Kungliga Bröllopet 2010 Erika Lagerbielke skapade gåvan från Orrefors Kosta Boda Inför bröllopet uppvaktade Orrefors Kosta Boda Kronprinsessparet med en uppsättning ljusstakar i stil med Bröllopsservisen, vilken var bröllopsgåvan från Sveriges riksdag och regering. Ljusstakarna har skapats speciellt för Kronprinsessparet av Erika Lagerbielke och är i klassisk handslipad Orrefors kristall med ett modernt uttryck. Liksom Bröllopsservisen är de inspirerade av den svenska vinterns krispiga klarhet, tidpunkten för parets förlovning. Ljusstakarna har fasettslipade ben och stora skålade ljusmanschetter som dekorerats på undersidan med kristallis. De är i tre olika höjder för en vacker gruppering. "Jag hoppas att ljusstakarna ska komma till glädje i Kronprinsessparets nya hem på Haga slott, säger Erika Lagerbielke. De kommer att passa lika bra på middagsbordet tillsammans med glasservisen som var folkets gåva, som grupperade för sig själva på ett soffbord eller ett sidobord." Ljusstakarna överräcktes till Kronprinsessparet vid lysningen av Orrefors Kosta Bodas tillträdande VD Johan Cavalli och Erika Lagerbielke. De låg i ett schatull som specialdesignats av Erika Lagerbielke. Kronprinsessparets ljusstakar, bröllopsgåva från Orrefors Kosta Boda Design Erika Lagerbielke 2010 Foto Jonas Lindström Det Kungliga Bröllopet 2010 Erika Lagerbielke skapade folkets gåva   Talmannen och statsministern överlämnade gåva till kronprinsessparet Talman Per Westerberg och statsminister Fredrik Reinfeldt överlämnade i dag vid lysningsmottagningen på Stockholms Slott riksdagens och regeringens gemensamma gåva till H.K.H Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling. Gåvan är en glasservis som formgivits av professor Erika Lagerbielke och handtillverkats av Orrefors i det småländska glasriket. Glasservisen är tänkt att få användning vid kronprinsessparets representation. Servisen består av totalt 200 uppsättningar av fem olika sorters glas anpassade efter behoven vid en representativ måltid. Vid överlämnandet var gåvan placerad i ett schatull som tillverkats i riksdagens snickeri. Kronprinsessparet Victoria och Daniel får Bröllopsservisen i lysningsgåva av Sveriges riksdag och regering Foto Jonas Ekström / Scanpix » Om Bröllopsservisen » Bröllopsservisen - alla bilder in English 2010-11-05 Erika Lagerbielke får utmärkelse av Kungen Prins Eugen-medaljen för framstående konstnärlig gärning Hans Majestät Konungen har den 5 november 2010 behagat förläna Prins Eugen-medaljen för framstående konstnärlig gärning. Medaljen överlämnas vid en sammankomst på Stockholms Slott den 16 oktober. "Jag är fantastiskt stolt och hedrad, säger Erika Lagerbielke. Man har sina livsmål, men jag har aldrig föreställt mig att jag skulle få medalj. Det känns som en bekräftelse av vad jag hittills har åstadkommit samtidigt som det är en stor inspiration för min framtida skapande verksamhet. " Prins Eugen-medaljen instiftades av kung Gustav V i samband med Prins Eugens 80-årsdag 1945. Den förlänas för framstående konstnärlig verksamhet. Den bär prins Eugens bild och bärs på bröstet i vitt-gult-vitt band med blå kantränder. Medaljen delas årligen ut till högst tre framstående svenska utövare av bildande konst eller konsthantverk och högst en sådan konstnär från vart och ett av övriga nordiska länder. 2010-11-16 Pressmeddelande från Nationalmuseum Erika Lagerbielkes bröllopsservis till Nationalmuseum En glasservis formgiven av Erika Lagerbielke och handtillverkad av Orrefors glasbruk var svenska folkets bröllopsgåva till kronprinsessparet tidigare i år. Efter en förfrågan från Nationalmuseum har Orrefors skänkt ett glas av varje sort, totalt fem stycken, till museets samlingar för att bevaras till framtiden. – Vi har tagit in bröllopsservisen i våra samlingar eftersom den har ett modernt uttryck med en innovativ dekor inspirerad av den svenska vintern. Den ingår i en lång tradition av väl formgivna serviser som de svenska glasbruken presterat de senaste 100 åren, en kvalitet inom den svenska glasformgivningen som även är välkänd utomlands, säger Micael Ernstell, intendent på samlingarna för konsthantverk och design på Nationalmuseum. Från den 17 november visar Nationalmuseum bröllopsservisen i en monter på trappavsatsen. Den kommer även att ingå i utställningen Museum i nytt ljus: Skimrande silver som öppnar den 27 januari 2011. » www.nationalmuseum.se Erika Lagerbielke, Bröllopsservisen, 2010 Foto: Nationalmuseum Erika Lagerbielke får Prins Eugenmedaljen 2011 Foto: Tomas Åhlman 2011-02-06 Strimma - inspirerad av strimmor av ljus Erika Lagerbielkes nya vävda ullmatta för Kateha, Strimma, är en lek med linjer och ytor. Breda ytor i vitt och färg får liv och rörelse av ett samspel med andra ytor som byggts upp av smala svarta linjer. "Jag har varit inspirerad av hur solen strilar in genom en knappt öppen persienn, säger Erika Lagerbielke. Då projiceras solljuset på golvet i smala strimmor - som en matta av ljus. Sen vände jag på bilden och gjorde de smala linjerna svarta, som pälsen hos en strimmig katt." Färgytorna är helt rena i klara, klassiska kulörer. I kombination med det svarta linjespelet ger det mattan Strimma ett samtidigt lugnt och dynamiskt uttryck. Strimma är Erika Lagerbielkes femte matta för Kateha i ett samarbete som inleddes 2008. » läs mer Vävd ullmatta Strimma, design Erika Lagerbielke 2011 Foto: Pelle Wahlgren 2011-06-06 Presenterar stolt - samarbete med Gustavsbergs Porslinsfabrik Erika Lagerbielke inleder nu ett samarbete med Gustavsbergs Porslinsfabrik, Sveriges enda porslinsfabrik. Tanken är att det första resultatet av samarbetet ska kunna visas till hösten. Gustavsbergs Porslinsfabrik är ett fantastiskt fint varumärke med lång designtradition. Det underbara benporslinet är ett utmanande material att få arbeta med, säger Erika Lagerbielke. Jag har länge haft en dröm om att komplettera min design av servisglas för Orrefors med andra produkter för det dukade bordet - och varför inte själva bordet! - nu börjar det bli verklighet. Håll utkik i en Glas- och Porslinshandel nära dig till hösten... Läs mer om Gustavsbergs Porslinsfabrik: » www.gustavsbergsporslinsfabrik.se Gustavsbergs porslinsfabrik i Gustavsberg Foto: Gustavsbergs porslinfabrik 2011-06-14 Erika Lagerbielke skapar Sigfridskräklan till Växjö stift Växjö stift har en ny kräkla, biskopsstav, Sigfridskräklan. Den har utformats av Erika Lagerbielke i nära dialog med biskop Jan-Olof Johansson. Kräklan är tecknet på biskopens herdeuppdrag och symboliserar omtanke och vägledning. Den är en viktig kyrklig symbol. Sigfridkräklan användes för första gången på Pingstdagen 2011. Min målsättning var att skapa en stilren och samtida kräkla, med ett värdigt och poetiskt uttryck som knyter an till Växjö stift i både symboliken och materialet, berättar Erika Lagerbielke. Sigfridskräklan, är utformad i glas, silver och trä. Silversmidet har utförts av Wolfgang Gessl, träarbetet av Lars Apelmo och glaset har tillverkats på Orrefors. Vi har haft ett mycket gott och inspirerande samarbete som jag är väldigt glad över, säger Erika Lagerbielke. Det är viktigt för mig att arbeta i samtiden, men i just det här fallet är även tidlöshet en nödvändig kvalitet, fortsätter hon. Jag frågade Jan Olof-Johansson om kräklan ska komma att användas under lång tid. Domkyrkan är medeltida, svarade biskopen. Läs mer: » Svenska kyrkan - Växjö stift  Biskop Jan-Olof Johansson med Sigfridskräklan invigningen pingstdagen 2011 Foto: Erika Lagerbielke Detaljer Sigfridskräklan, design Erika Lagerbielke 2011 Foto: Mats Petersson 2011-11-19 Tid för Paus Porslin för Gustavsberg och till förmån för Röda Korset     Paus - en stund av återhämtning och en serie i benporslin från Gustavsberg, design Erika Lagerbielke. Serien som tillverkas i benporslin på plats i Gustavsberg, består av mugg, espressokopp och en liten skål. Tanken med Paus är att de där små pauserna man tar sig ska vara fyllda av njutning, bland annat den att använda ett vackert och välgjort föremål. ”Jag har strävat efter att skapa något som är stilrent och samtidigt lite eget och som bär både min och Gustavsbergs signatur, säger Erika Lagerbielke.” En specialvariant, Paus med röd prick, säljs genom Röda korset och i utvald detaljhandel till förmån för Röda Korsets verksamhet i Sverige. – Paus med röd prick blev fantastiskt fin, säger Erika Lagerbielke. Stilren och anslående på samma gång. Jag är väldigt stolt över att Röda Korset har valt en av mina produkter. Röda Korsets verksamhet är fantastisk och jag brukar själv ge gåvor via dem. Det känns bra att veta att hjälpen kommer fram. Ta en paus och tänk på andra! Läs mer: » Om paus » Pressmaterial » www.gustavsbergsporslinsfabrik.se Kaffemugg Paus i benporslin, design Erika Lagerbielke 2011, variant för Röda Korset med röd prick Foto: Karin Björkquist 2012-01-17 Nya glas i Intermezzoserien En svensk designklassiker förnyas     De första glasen i Intermezzoserien formgavs så tidigt som 1985. Serien har blivit en älskad klassiker både i Sverige och internationellt. 2012 lanseras ett antal nya storlekar och modeller för att möta samtida behov av funktioner och storlekar. De klassiska modellerna i serien kommer självklart att finnas kvar. Under våren 2012 lanseras glasen Balance och Sweet  samt en ny vinkaraff. Balance har en vinvänligt droppformad kupa med smalare mynning för att framhäva vinets doft och smak. Glaset passar utmärkt till såväl rött som vitt vin och även till rosévin. Sweet är ett glas särskilt utformat för dessertviner, som ädelsöta viner och portvin. Det har relativt liten och låg kupa som fångar in de fylliga och kryddiga aromerna i ett sötare vin. Vinkaraffen utan propp är en modern version av den klassiska dekanteringskaraffen. "Intermezzo är en underbar serie med sin vackra och gåtfulla droppe, säger Erika Lagerbielke. De nya glas som nu lanseras bygger på de kunskaper om betydelsen av vinglasets utformning för upplevelsen av vinets doft och smak som jag har tillägnat mig genom åren." Senare under 2012 kommer ytterligare glas att presenteras. En champagne coupe och två olika avecglas - ett grappaglas och en snifter (aromkupa) för exempelvis konjak, gammal rom, maltwhisky eller calvados. Läs mer: » Nya glas i Intermezzoserien » Om hur Intermezzo kom till » Intermezzo 25 år » Pressmaterial » www.orrefors.se Nya glas servis Intermezzo, design Erika Lagerbielke 2012 Foto: Tomas Åhlman Intermezzo Balance, Intermezzo Sweet samt vinkaraff Intermezzo, design Erika Lagerbielke 2012 Foto: Jonas Lindström 2012-02-07 Stockholm Furniture Fair 2012 Erika Lagerbielke utvecklar samarbetet med Kateha   Grafisk enkelhet för moderna miljöer - Night and Day, Allium Duo och Two Step Erika Lagerbielkes första mattor för Kateha visades på Stockholm Furniture Fair 2009. Det var hennes första arbeten med textil design och mottagandet var mycket positivt. Nya mattor presenterades 2010 och 2011 och ett tydligt textilt uttryck började ta form. 2012 presenteras hela tre olika mönster i flera olika färger. Samtliga med den grafiska enkelhet som börjar bli Erika Lagerbielkes textila signatur. Night and Day, en studie i svartvitt. Svart som natten, vit som snö, grå som morgondimman. En matta som är både randig och rutig. » Läs mer  Allium Duo, lågmält och självklart tvåfärgat mönster baserat på Katehas omtyckta Allium-meleringar. » Läs mer  Two Step, rytmisk symmetri i klassisk blockrand. Katehas meleringar och de noggrant arbetade proportionerna gör enkelheten vacker och personlig. » Läs mer   "I mitt arbete med att formge mattor för Kateha har jag hela tiden strävat efter kombinationen av det självklara och det subtila, säger Erika Lagerbielke."  » Pressmaterial Night and Day, vävd ullmatta design Erika Lagerbielke 2012 Foto: Pelle Wahlgren 2012-02-07 Stockholm Furniture Fair 2012 Erika Lagerbielke inleder samarbete med Källemo "Ännu ett möte, ett rum med bord och stolar men ingenstans att hänga jackan. Jag såg ett behov och fick en idé, berättar Erika Lagerbielke." Telegraph Road heter klädhängaren som utvecklats i samarbete med Källemo, den är liten och nätt, praktisk och poetisk. En knopphängare, fast på höjden, och som lutar sig men som inte kan ramla. Enkel och smart. Uttrycket är inspirerat av stolparnas stolpe - telefonstolpen. "Jag är industridesigner och för mig står arbetet med koncept och funktion i centrum, säger Erika Lagerbielke. En dag fick jag en idé om en klädhängare, enkel men egensinnig. Jag tänkte att den kunde passa just Källemo." » Läs mer » Pressmaterial Foto: Elanders Fälth & Hässler 2012-06-30 Erika Lagerbielke sakkunnig i immaterialrättsmål i Norge I ett samarbete med Advokatfirmaet Thommessen i Norge har Erika Lagerbielke varit expertvittne vid en rättegång i Borgarting lagmannsrett, Oslo. Målet gällde frågan om upphovsrättsligt skydd för barnstolen Tripp Trapp (Stokke) och ett eventuellt intrång i detta skydd. Dom avkunnades 110823 till förmån för Stokke. Saken gick sedan vidare till Norges Høyesterett, där dom avkunnades 120627 till förmån för Stokke. En central frågeställning var om Tripp Trapp med sin funktionalistiska design utgör ett alster av brukskonst, vilket äger upphovsrättligt skydd. Høyesterett fastslog att Tripp Trapp är ett alster av brukskonst och därför äger upphovsrättsligt skydd. Målet omfattade även fler frågeställningar. Erika Lagerbielke har lång erfarenhet som sakkunnig i designfrågor, hon är sedan 2004 ledamot av Svensk Forms Opinionsnämnd. Så här skriver Advokatfirmaet Thommessen på sin hemsida: Tripp Trapp-dommen fastslår at Tripp Trapp-stolen har en formgivning som er særpreget og med stor grad av nyskaping, og derfor er et åndsverk med stor originalitet. Høyesterett er ikke i tvil om at kopistolen Oliver er en opphavsrettskrenkelse. Dommen er viktig og banebrytende opphavsrettslig, og har også betydelig erstatningsrettslig betydning.   Dommen slår fast at Tripp Trapp-stolen er et kunstnerisk verk beskyttet som åndsverk etter åndsverkloven. Den innebærer en viktig prinsipiell avklaring av brukskunstbeskyttelsen etter norsk rett; en avklaring som har latt vente på seg helt siden Wegner/ sybord- dommen i 1962. Dommen er et viktig skritt fremover for norske designere og norsk brukskunst. Dommen er også viktig erstatningsrettslig. Den fastsetter et strengt krav til aktsomhet ved rettighetskrenkelser, og er et prejudikat for at organsvar for selskaper kan utløses ved forsettlige eller grovt uaktsomme handlinger fra ansatte som er delegert myndighet til å treffe beslutninger innenfor et av selskapets hovedområder. Läs mer » www.thommessen.no/no/Aktuelt/Tripp-Trapp-seier-i- Hoyesterett/ » www.svenskform.se/sv/opinionsn%C3%A4mnden Foto: Stokke